Monday 28 April 2014

Page Ketinggalan Zaman

My other page. LINK


Gasboy Model 100

Pam ni aku beli dalam ujung tahun 2012 la rasanya.

Setelah berkenalan dengan si dia, dan dari sejak itu sudah 6-7 bijik pam aku dah beli darinya. Setiap kali ada pam tua maka aku Insyallah akan diberitau..

Gasboy Model 100 ini dipercayai dari tahun 1950an. Sebelum tu condition dia agak belemoih jugak la. Tapi setelah dicat balik maka lawa jadinya. Sat nak joi, sat tamau joi... payah aih kalo menega lagu ni..

Kiri adalah pam sebenar manakala kanan sekadar perbandingan saja.



Lollipop Gargoyle Enamel Sign


























Aku pasti sign ni sebenarnya jenis sign lollipop. Apakan daya cuma sign saja yang dapat. Outer ring, tiang dan kaki dah tak bersamanya lagi.

In case kalo tuan tuan terjumpa, bagi tau na...



Manakala gambar di bawah adalah item yang telah lengkap... Tapi tu la... orang punya..


Caltex Enamel Sign

Beberapa tahun dulu aku berjumpa dengan satu Caltex enamel sign gergasi berukuran lebih kurang 5' diameter. Hehehe... Jonker Street Melaka. Katanya RM20k mau dijual... Mungkin acah sj tu. Maka aku membeli sign yang lain yg terjangkau ketika itu.

Beberapa hari lepas aku dapat sign ni tatkala online... Nasib baik aku online setelah beberapa lama tak berbuat demikian time kerja. Kalo tak, mungkin melepas jua. Tak la sebesax mana pun. Berukuran 27" saja. It's a double sided sign. Buleh la kalo nak buat denak. Untung untung mengena sign sejenih yang lebih baik keadaannya..

U0R400t0



Saturday 26 April 2014

... Bobo Jadian - Transformasi Volvo 165

Ramuan

1. Volvo 245 sebagai jentera utama
2. Volvo 164 sebagai jentera penderma
3. Reference dari pelbagai sumber
4. Foreman yang kreatif.

Tak perlulah saya ceritakan step by step. Semoga gambar ini dapat memberi ilham. Projek ini mengambil masa dua tiga hari sekiranya diberi tumpuan penuh. Cuma sedikit pemotongan di bahagian depan jentera utama perlu dilakukan. Manakala nose cut juga memerlukan pemotongan sedikit agar celuih masuk ke muka bobo 245 tue.. Selamat mencoba.


Friday 18 April 2014

Mandau Dayak Kalimantan

Alkisahnya aku terpaksa-rela beli mandau ni tatkala mau berangakat pulang bercuti ke kampung halaman. Nak buat lagu mana... terbeli jugak la aku.. Dah habax awai awai aku tamau benda yang berisi. Tapi dia dok buat tak paham lagu tu la... Takpa walaupun aku punya, tapi aku tak bawa balik rumah. Aku minta dia simpan sat.

Selepas sebulan dua, dia nak bagitau nak hantax kat aku. Tapi  nak buat lagu mana, benda yang aku tamau tu aku tamau la... Aku hadiahkan ke runner tu.. Maka simpanlah dia akan mandau ni beberapa bulan, digantung di dinding rumah. Bukan apa, aku malaih nak melayan mandau ni. Nak kena mandi bunga la, bagi makan la, nak beradap sopan tak tentu hala... Malaih la aku. yang mana tak patut buat tu, akau tamau la...

Setelah beberapa bulan, mungkin dalam sepuluh bulan selepas tu kot, aku bertemu lah si dia lagi. Wuhhu ada cerita menarik. Dalam pukul dua pagi, di malam jumaat, mandau tu bagi warning. Wah.. dia keluar separuh dari sarung nya.. Maka terkejut la mereka sekeluarga bertempiaran lari. Mintak dibagi makan dan dibelai kot.

Tabiat ni berlaku beberapa kali di rumah tu. Lama lama dah lali la gamaknya..

Tapi suatu malam ia terjadi lagi. Kali ni mandau tu langsung jatuh ke lantai di sisi si anak. Dek terkejut, maka terpeganglah si anak akan mandau ni. Telapak tanyanya berdarah. Dirawat di hospital katanya.

Akhirnya aku dapat tau sang mandau dah di bawa ke kampung. Tatau la apa nasibnya sekarang.





Peti Besi - Empire Safe Company, Birmingham











Peti besi ini aku beli dalam bulan March 2013. Di beli dari seorang taukey kedai kopitiam di Pekan Cina Alor Setar. Hasil info dari seorang kawan, aku bayax sikit deposit dan akhirnya aku angkut bawa balik peti ni ke rumah.

Peti besi sebegini memerlukan empat orang untuk mengangkatnya. Ya empat orang yang sangat kuat tenaga mereka diperlukan. Andainya tak cukup korum, makna kata diperlukan sedikit creativiti untuk mengangkat. Nasib baik time aku dulu, kedai tu sedikit tinggi dari jalan. So aku tarik dan tolak masuk peti ni di atas kayu ke dalam 4x4 tu; beralaskan sebatang tiang  kayu yang agak tebal. Dua orang punya tenaga. Bengkot tulang belakang kami. Terima kasih akak Yus!

Haha.. Time di rumah pula... aku sorang2. So aku alaskan rumput dan daun daun yang kebetulan ada di halaman rumah. Apa lagi surong pelan pelan maka ia jatuh la ke bawah.

Dua jam jugak la nak selesaikan kerja kerja restore kat depan rumah. Maka sempat la aku siapkan sebelum matahari meninggi..

Berikut adalah gambar sebelum dan selepas light restoration. Kikih mana yang patut dan sembox cat itam dua tin. Eh... lupa nak habax... aku sembox jugak rust stopper kat area yang diperlukan sebelum tu.

Sekian






 -----------------------------------------------------------


Dulu tang ni la tokey tu simpan....
Tersembunyi dalam bilik rohsia di bawah tangga.



Tuesday 8 April 2014